سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : دوشنبه 91/4/26 | 8:33 عصر | نویسنده : درسا مرتضوی

یکی از شهرهای شمال غربی کشور کرواسی که دارای جمعیت 17 نفری بوده به عنوان کوچکترین شهر دنیا در گینس ثبت شده است.

شهر کوچک هام واقع در بخش مرکزی ایستریا در شمال غربی کشور کرواسی که دارای جمعیت 17 نفری بوده به عنوان کوچکترین شهر دنیا در گینس ثبت شده است.


سمت غربی این شهر به دیوار محصور شده است و در بقیه قسمت‌های باقی‌مانده، خانه‌ها هستند که همچون دیوارهای دفاعی عمل می‌کنند. در اسناد و مدارک قدیمی، نام شهر هام برای اولین بار در سال 1102 مطرح شده است.



ساختمان‌های قدیمی‌تر، بازسازی شده‌اند، به جز مدرسه ایتالیایی ساخته شده در قرن 19، هیچ ساختمان جدیدی از قرن 11 تاکنون ساخته نشده است.

شهر کوچک هام، یکی از نمونه‌های نادر توسعه شهری است که در درون دیوارهای قرون وسطی محصور شده است.



با وجودی که این شهر فقط دارای دو خیابان است، اما از مقامات منتخب و دولت محلی برخوردار است. هر سال در روز موسوم به «روز هام»، تمام مردان شهر بر اساس یک رسم قدیمی در یک مکان سرپوشیده جمع می‌شوند و رأی‌های خود را برای انتخاب بخشداران بر روی یک چوب، موسوم به «رابوس» حک می‌کنند. بخشدار شهر موظف به برگزاری مباحثات در بین ساکنان و تعیین مجازات برای بی‌نظمی در شهر هام و روستاهای پیرامون می‌باشد.



علاوه بر این که این شهر، کوچکترین شهر جهان است، به عنوان زادگاه الفبای «گلاگولتیک» هم شناخته می‌شود.

گلاگولتیک، اولین الفبای زبان اسلاوی است. اولین کتب اسلاوی به این زبان نوشته شده‌اند. این الفبا شامل 38 حرف است. شبیه هیچ یک از الفباهای اروپایی یا آسیایی نیستند.



مسیر گلاگولتیک به پای تپه‌های راک، منتهی می‌شود. شهر کوچک دیگری در بخش ایستریا که به خاطر فرهنگ اولیه کرواسی و اسلاوی، معروف است.

شهر هام، سرزمین افسانه‌های عرفانی است. بر اساس یکی از این افسانه‌ها، غول‌ها قبل از انسان‌ها، ساکن ایستریا بودند. آنها بعد از ساختن مجموعه شهرهای کوچک در ایستریا، از سنگ‌های باقی‌مانده برای ساخت شهر هام استفاده کردند.